De strategie is de route die een bedrijf kiest om zijn missie te realiseren. Een goede strategie is als een navigator die steeds de weg naar het voltooien van de missie aangeeft, en dus ook aangeeft welke wegen bewandeld moeten worden. Een strategie gaat nog niet in details, zodra echt concrete stappen aan de orde komen, spreken we van tactiek. Bij het ontwikkelen van een missie en een strategie is het verstandig ook alvast aandacht te schenken aan de randvoorwaarden, de condities die het mogelijk maken om de strategie daadwerkelijk uit te voeren. De uitvoerende afdelingen en medewerkers mogen van het management verwachten dat het hierover duidelijkheid verschaft, omdat het voor hun anders onmogelijk is om succesvol te zijn. Deze randvoorwaarden vormen tevens de onderhandelingsruimte voor management en uitvoerende afdelingen. Het management definieert de strategie en de achterliggende redenen – de realisatie van visie en missie en geeft een schot voor de boeg betreffende de condities. Onderhandelen over de condities draagt ertoe bij dat de afdelingen en de medewerkers zich de strategie ook daadwerkelijk eigen maken.

Fuji vs Kodak

Fuji, een Japans bedrijf in fotografische producten, had als missie: Image and Information. Terwijl concurrent Kodak diversifieerde bleef Fuji bij zijn strategie. In de jaren tachtig zorgde president-directeur Ohnishi ervoor dat iedereen binnen het bedrijf doordrongen was van de Image and Information filosofie en zijn beslissingen daaraan toetste. Eind jaren tachtig opende Fuji vestigingen in Nederland en Amerika en richtte het zijn focus op digitaal papier en PS platen (fotografische platen voor de drukkerijwereld). De markt daarvoor was op dat moment slecht, maar het hoorde bij de strategie om ze toch te gaan produceren. Fuji is er zo succesvol mee dat het concern op 8 december 2011 een nieuwe fabriek in Nederland heeft opgestart, tegen de recessie in. Intussen zijn andere fabrikanten van fotografisch materiaal door de invoering van de digitale camera failliet gegaan (Agfa) of overgenomen door een ander bedrijf (Kodak).

Wil je weten wat we in jouw organisatie kunnen doen? Laat het ons weten. Op grond van ons realisme hebben we al veel potentiële verbeteringen ontdekt en doorgevoerd. Je kan ons bereiken via steven.blom@blomconsultancy.nl of 06 – 53 16 49 40.