Voordat we aan de slag gaan met continu verbeteren stellen we altijd de vraag “Waarom willen jullie aan de slag met Continu Verbeteren?”. Het antwoord van een van de medewerkers van Smitsair was doeltreffend: “Lekker Werken”.  Dit is tot op de dag van vandaag het kompas van Smitsair om met continu verbeteren aan de slag te zijn.

Wat weerhoud je ervan om lekker te kunnen werken

Wat betekent voor jullie `lekker werken’ en wat is het niet? Deze vraag hielp om gedurende de eerste sessie een gezamenlijk doel te creëren met het pilot-team. Samen is er een pilot gekozen om te ervaren wat continu verbeteren kan betekenen voor jou als medewerker en het team. Niet theoretisch, maar meteen met een praktijkcase op de werkvloer aan de slag.

Na een kick-off en basistraining `continu verbeteren’ hebben we samen de verstoringen in het werk zichtbaar gemaakt. Dit zijn de verstoringen die de medewerkers ervan weerhouden om “elke dag lekker te werken”.  Door het zichtbaar maken van alle activiteiten van het gehele productieproces tot en met verzending, werden alle verstoringen en verliezen zichtbaar gemaakt. Aanvullende tijdsmetingen zijn gedaan door de medewerkers zelf en loop- en transportbewegingen werden gevisualiseerd op een plattegrond.

Lekker Werken als kompas voor continu verbeteren bij Smitsair

Van verliezen zichtbaar maken naar gericht verbeteren

Samen is er helder inzicht ontstaan in wat de verliezen zijn en hoe we deze verliezen structureel kunnen elimineren. Hierbij gelden de volgende drie uitgangspunten:

  1. Van 2-weeksproductie naar dagproductie;
    Om tussenvoorraden te verminderen, meer ruimte te creëren met meer doorstroming en vooral duidelijkheid en overzicht voor de medewerker.
  2. Het veilig en verliesvrij organiseren van de werkplek
    Hierbij pakken we onder andere de volgende problemen aan: Niet meer hoeven zoeken naar gereedschap, niet meer misgrijpen op ontbrekend materiaal en geen onnodige loopafstanden moeten afleggen voor het pakken van een messenwisselkar. Samen op de werkvloer met behulp van een plattegrond aan de slag met het opnieuw indelen van de werkplek en verbetervoorstellen implementeren. Denk hierbij aan praktische oplossingen als twee-bakkensystemen, schaduwborden, rollerbaantjes en vaste plekken met belijning en mallen.
  3. Dagelijks reflecteren en verbeteren (plan-do-check-act)
    Dagelijks is er ruimte om verstoringen en verliezen te melden bij de whiteboard kubus, waarbij elke dag het verbetergesprek plaatsvindt om gericht te verbeteren. Dit gebeurt niet alleen met het productiepersoneel, maar start wel bij het proces vanuit de werkvloer, omdat zij als geen ander weten wat ze ervan heeft weerhouden om het werk beter en makkelijker te kunnen doen.

Wat weerhoud je ervan om lekker te werken

Zichtbaar resultaat voor medewerker en klant

De reis van `continu verbeteren’ voor Smitsair is pas net gestart en de resultaten zijn al direct zichtbaar. De medewerkers geven aan dat er meer rust en overzicht is, dat ze dagelijks `in control’ zijn met dagproductie (kortcyclisch grip op de situatie) en vooral dat enthousiasme zichtbaar is bij de medewerkers om hiermee verder te gaan.

Er is zin en motivatie ontstaan bij de andere medewerkers om ook te gaan starten op andere werkplekken. Hierbij ontstaat het gevoel: “Wij willen ook graag aan de slag met continu verbeteren”. Verder zijn de resultaten ook zichtbaar in de vorm van doorlooptijdreductie, marge en verhoging van de leverbetrouwbaarheid naar de klant.

Start met het samen bepalen van een helder kompas voor `continu verbeteren’

De eerste vraag die medewerkers toch al snel stellen: “What’s in it for me”
Het antwoord hierop is cruciaal om `continu verbeteren’ te kunnen omarmen. Een mooi startpunt is met een leidend team vaststellen wat je kompas voor continu verbeteren is.  Oftewel een kompas is hetgeen waar je als team aan vast kan houden, waarom jullie elke dag willen en gaan verbeteren, zoals “lekker werken” in het voorbeeld van Smitsair.

Wil je weten wat we in jouw organisatie kunnen doen? Laat het ons weten. Op grond van ons realisme hebben we al veel potentiële verbeteringen ontdekt en doorgevoerd. Je kan ons bereiken via steven.blom@blomconsultancy.nl of 06 – 53 16 49 40.