Wat “continu verbeteren” kan leren van Socrates

3 september 2024|
  • Wat continu verbeteren kan leren van socrates deel 1

Een paar jaar geleden heb ik door middel van een workshop, praktisch kennisgemaakt met de filosofie van Socrates. Mijn ervaringen en de overeenkomsten tussen continu verbeteren en deze eeuwen oude filosofie zijn verbazingwekkend. Een bekend fenomeen in continu verbeteren is de Fop oplossing. Een oplossing voor een probleem dat niet goed genoeg begrepen is en matig onderzocht Gevolg een verkeerde interpretatie of discussie met acties die niet leiden tot een duurzame oplossing.

Het bos in

Zo heb ik verschillende mensen al het bos in zien lopen met een oplossing waar de grondoorzaak niet (helder) van bekend was… met als gevolg, terug naar de tekentafel, of erger, frustraties en hoge kosten.

Vraag door en zoek de waarheid. Onderzoek de feiten van het vraagstuk, blijf voorlopig uit de hoe en waarom vragen en creëer de tijd (als dat kan), om de waarheid te achterhalen.

Hoe doe je dat dan, … de echte waarheid achterhalen van een dilemma of probleemstelling. Goede vragen stellen ‘ja’, maar daar blijft het niet bij. Het is niet een simpel techniekje, het is ook een lerende houding die je aanneemt. Niet voor niets is één van zijn uitspraken “het enige wat ik zeker weet, is dat ik niets weet”.

Brandweer

In mijn vak zie ik veel brandweer gedrag bij mensen, logisch we worden getraind in het oplossen van problemen, waarbij vaak te weinig aandacht wordt besteed aan de grondoorzaak. In bepaalde gevallen is de grondoorzaak niet fraai, ik kom in bedrijven falende communicatiesystemen tegen, leidinggevende stijlen die niet constructief zijn etc. etc.

Stel je mening uit en blijf uit het oordeel. Echt, er komt een goed antwoord op de vraag, een antwoord wat geen ‘Fop’ oplossing is en die echt waarde toevoegt voor de mens en de klant. Marlou van Paridon vertelt dat boeiend op haar website “verdraag het niet weten”. Alleen door oefenen, oefenen en nog eens oefenen, leer je de communicatieve vaardigheden en basishouding aan te nemen.

En wat als je er niet uitkomt, … of als je de uitkomst wil toetsen. Dan vallen we terug op Universele Principes. Zoals Eline Ruinemans dat boeiend omschrijft, geen normen of waarden want die kunnen nog cultureel bepaald zijn en oordeel met zich meedragen. De filosoof noemde dit de kardinale deugen; wijsheid, rechtvaardigheid, moed en gematigdheid.

Word het eens op basis van Universele continu verbeter Principes. Welke continu verbeter Principes zijn van toepassing voor jullie organisatie?  Wat is jullie gezamenlijke universele taal als het gaat om bijvoorbeeld; ‘klant’, ‘kwaliteit’, ‘analyse en feiten’ en ‘omgangsvormen’?

Op tijd

Een voorbeeld waarbij twee mensen het niet eens werden over de vorm ‘hoe’ we iets zichtbaar konden krijgen werd ineens een stuk eenvoudiger bij de vraag; zijn we het wel eens dat de klant op tijd geleverd krijgt? … en het antwoord daarop van beide was; ja natuurlijk! Vaak kom je dan weer sneller en met minder frustratie bij een gezamenlijke oplossing.

Het kan je helpen om in moeilijke situaties je ‘stuur’ recht te houden en te komen tot een gezamenlijk koers. Blom Consultancy en het SHINGO-instituut kunnen jou daarbij helpen.

Wil je weten wat we in jouw organisatie kunnen doen? Laat het ons weten. Op grond van ons realisme hebben we al veel potentiële verbeteringen ontdekt en doorgevoerd. Je kan ons bereiken via steven.blom@blomconsultancy.nl of 06 – 53 16 49 40.

Interesse in een mogelijke samenwerking? Laten we een kop koffie drinken.

Call Now Button